Oldalak

2016. december 18., vasárnap

Legfontosabb dolgok az életben

Sziasztok! Elgondolkodtatok már azon vajon mik a legfontosabb dolgok az életben? Vagy hogy esetleg mások mit gondolnak erről? Lehetséges hogy nincs is kimondottan legfontosabb dolog, hanem mindenki mást tart fontosnak?

Bennem bizony felmerült a kérdés és megkérdeztem jónéhány embert ő mit gondol róla. Öregeket, fiatalokat, lányokat, fiúkat és rengeteg választ kaptam. Kezdjük az egészen piciktől.
Először két tejfelszőke hajú tündéri kisgyereknek tettem fel a bizonyos kérdést: Szerintük mik a legfontosabb dolgok az életben?  Léna 3 éves lesz, Levente most 4 és fél. Levente határozottan kijelentette:                          
" A telefon és a számítógépezés!"
Lénus válasza egészen más volt. Kicsit elgondolkodott majd azt felelte:
" Nincsenek fontos dolgok az életben csak viccesek! Például a Má mi nálunk babám, má mi nálunk babám az jött a szokásba hogy nem szedik a Töjököt, nem szedik a töjököt fedeles kosárba hanem felmegy a töjök a várba, a Dobó ketté vágja azt lehullik a Töjök a Dobó meg csak jöhög fent az Egji vájban!"

Félálomban lévő betegecske Harmadikos kisöcsémnek is feltettem a kérdést: szerinte mik a legfontosoabb dolgok az életben?
"A Szeretet" Ennyit válaszolt, majd visszaaludt.

A hetedikeseknél úgy érzem külön kell választanom a fiúkat és lányokat, ugyanis elég eltérő válaszokat kaptam. A fiúknál többször előjött hogy élvezd az életet és jólérezd magad közben, sok élményed legyen, de volt aki azt mondta a legfontosabb dolgok az innivaló és az étel.
A hetedikes lánykák egyetértettek a család, barátok, egészség,  és szeretet fontosságában és azt is hozzátették, fontos hogy tanult legyen az ember és mindenből pont annyija legyen amennenyire szüksége van, ne legyen kevesebb de semmiképp se legyen több semmiből, és úgy éljen ahogy szeretne.

A kilencedikesektől leggyakrabban a szeretet, család, barátság válaszokat kaptam  a zene, érzelmek és a boldogság mellett. Nem túl gyakran, de a szex is előfordult, ha csak poénból is.  Volt aki szimplán azt válaszolta:
" A legfontosabb hogy élvezd!"
Lehet van benne valami :)

Egy tizedikes lányt megszólítottam, s feltettem a kérdést:
" Szerinted mik a legfontosabb dolgok az életben?" " Az önelfogadás."

Szerintem is, mindenek előtt!

Mikor a 11-edikesekkel beszélgettem a legfontosabb dolgokról az egészség, szerelem, bodogság, család, zene, jókedv és pozitivitás mellett bizony már előjött a pénz és a munka is.
Szerintem ezt érdekes lehet megfigyelni, hogy ebben a korban kezdenek el azon gondolkodni, hogy mégis  hogyan teremtsék meg a boldogságot és azt a környezetet ami a jóléthez szükséges, mert ugyebár ezek alap dolgok amiket az emberek válaszolni szoktak, Mi a legfontosabb az életben kérdésre, csak kisebb korban még nem nagyon gondol bele az ember, hogy ezt bizony meg is kell teremteni valahogy.

Az iskolában utolsó éveiket töltő diákjaink válaszai a család, a pénz, boldogság, szeretet, szerelem, bizalom, hűség, szabadság, barátság és az önnmegvalósítás voltak, melyek között szintén akadnak a jövőre nézve fontos elemek, ami nyilvánvaló, hiszen egy-két éven belül kilépnek az iskola óvó szárnyai közül, s önállóan kell boldogulniuk a nagyvilágban.

Felnőttek s tanárok válaszai legfőképpen a család és szeretet, s náluk hallhattam először válaszként az otthont, s a biztos társ fontosságát az anyagi jólét mellett.
Apukámat megkérdezve a következő választ kaptam:
"Mindenek előtt az egészség nagyon fontos, de a gyerek meg egy baromi nagy mérföld kő az életben.
Mikor épp lépcsőt szerelsz, beméretezed, kijelölöd, indulsz a fűrészgéphez, csörög a telefon, hogy a gyerek már Pomázon van, menni kell érte a hévhez. Mész ki papucsban, vizes a zoknid orra és nincs meg a kocsikulcs, csak keresed, keresed, nincs sehol. Megette a kutya- gondolod. De bizony nem a kutya ette meg, elejtetted mikor alátettél egy téglát a kocsinak, hogy ne guruljon el. Az ablakmosó tartály kifogyott, alig látsz valamit a ködben, kerülöd a kanyarban a bringást aki kivilágítatlanul teker a téli estén. Te meg csak rohansz a gyerekért meg ne fagyjon a minuszokban. Bizony a gyerek egy nagy mérföldkő, onnantól megváltozik az életed."

Igencsak idősödő ősz tanáromtól is megkérdeztem: " Tanár úr! Ön szerint mik a legfontosabb dolgok az életben?
"A válasz megtalálása!"- Hallhattam a bölcs választ.

Nos hát ennyiféle választ kaptam, még talán többet is, de amik szinte minden korosztályban elhangzottak a SZERETET, CSALÁD és BARÁTOK.

Írta: Babicz Kamilla

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése