Az AKG-ban a
tavalyi év legnagyobb újítása szerintem egyértelműen a digitális oktatás
bevezetése volt. A 2015-től induló évfolyamokon tanuló gyerekeknél nem
füzeteket látunk, hanem mindenütt laptop-pal a kezükben tűnnek fel. Vajon hogyan
működik ez az egész? Használnak ők egyáltalán füzetet, tankönyvet, vagy tényleg
minden digitalizálva van? És hogyan viszonyulnak ehhez a tanulók? Mik a
rendszer árnyoldalai? Kívülről ezekről nem sokat lehet tudni, így megkerestem
néhány érintett diákot ezekkel a kérdésekkel. Az ő válaszaikat és az általam levont
következtéseket osztom meg most veletek.
A diákok
bevallása szerint átszokni erre a rendszerre nem telik túl sok időbe. A
legtöbben egy hétre becsülték ezt, hamar megtanulták ezeket az alkalmazásokat
használni. (Főleg a OneNote.-ot használják.) Annál nagyobb gondot okozott azonban az első hónapokban az órai jegyzetelés, hiszen a
gépírást tanulják ugyan az első évben heti három alkalommal, de ez eleinte
közel sem olyan gyors és egyszerű, mint a megszokott kézzel való írás. De a dolgozatokat mindig tollal írják, így ez nem jelenthet hátrányt.
Több
nehézségről is beszámoltak a megkérdezettek. Legtöbbször azt említették, hogy
ha nincs wifi, akkor szinte lehetetlen tanulni, és így sajnos a jól bevett „majd
holnap reggel a buszon megtanulom” módszert is nehéz alkalmazni. A lényeg
kihúzására sincsen lehetőség, mint a tankönyvekben, és hát a margóra firkálás
is nehezebben kivitelezhető. Felmerültek még a technikai problémák is; nem
mentette el a gép, elromlott, lemerült, nincs konnektor a közelben, lelassult,
stb. Plusz ha a gép hétvégén hibásodik meg, vagy történik vele valami, na az
még kellemetlenebb. És hát, sajnos-nem sajnos a tanárok egyszerűen meg tudják
nézni ki mikor oldotta meg a házi feladatot. És ne mondjátok nekem, hogy ti mindig otthon délután megírjátok a házit, ha törik, ha szakad... Mert tudom, hogy nem. Többen panaszkodtak arra is, hogy
azért a szemüknek fárasztó órákon keresztül a képernyőre meredni. Nem csak a suliban, hanem otthon is a házik megoldásakor, epochazáróra tanuláskor, stb... És akkor még egy percet sem játszottak vagy néztek filmet a gépen, amivel pedig sokszor a tanulásnál több időt töltenek a fiatalok.
Rengeteg jó
oldalai is van persze ennek a fajta tanulásnak. Hiszen minden ott van egy
helyen, nem kell millió könyvet, füzetet, tolltartót magával cipelnie az
embernek. Írni sokkal kevésbé fárasztó a billentyűzetet, mint körmölni egész
órán. A jegyzeteléshez is végtelen hely áll a tanulók rendelkezésére, így elkerülhetők
a nálunk mindennapos kérdések, mint például: „Itt mennyi helyet hagyjak ki?” „Ez
ide még kifér?” „De én ezt már leírtam, ha mégsem jó, akkor most mégis hogy
javítsam ki? Mert ide már nem fér ki, az tuti...”
Az internet is
rögtön mindig kéznél van, ha segítségre van szükség, mint ahogy az összes tantárgyból
való jegyzetek, feladatok, megoldások is elérhetők egy helyen. De persze ebből
is adódnak nehézségek, hiszen ha a gép elromlik, akkor nagyon könnyen elveszhet
sok-sok munka. De ezzel elkerülhető a tengernyi fénymásolat, ami másnapra vagy
elveszik, vagy nem, és így persze a fákat is békén lehet hagyni. Egyébként többeknek
azért vannak füzetei is, annak sincs akadálya, hogy oda jegyzeteljenek.
Összességében
viszont minden megkérdezett elégedett ezzel a rendszerrel, és egyetértenek
azzal, hogy ezt több helyen be kellene vezetni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése